Bodza, rebarbara, gyomber…

Egyre melegebb az ido odakint, igy novelnunk kell a folyadekbevitelt. No meg kiviragzott a bodza, es mintha integetne feher viragkalapjaival, hogy: “gyertek keszitsetek belolem valami egeszseges, udito itokat ebben a nagy kanikulaban”.

A limonade utan, a legnepszerubb hazi keszitesu udito az a bodzaszorp. Sokfele recept van ra, hiszen ahany haz annyi szokas, tartja a regi mondas is. En ebben az esetben is megkerestem a szerintem legegeszsegesebb valtozatot, ami nem tartalmaz cukrot (foleg a feher cukor nagyon veszelyes…tobbek kozott sikeresen segit kiuriteni a kalciumot a szervezetbol), sem kemiai tartositoszert (pl citromsot…ami citromot soh’se latott).

A bodzarol (Sambucus Nigra L.) meg annyit, hogy gyogynovenykent gyuladascsokkento, fertotlenito, imunerosito, jo fegyver kulonosen a leguti fertozesek megelozesere, mivel erositi a nyalkahartyat. Akit bovebben erdekel a tema, az utannanezhet itt. Akik pedig ertenek romanul azoknak nagyon ajanlom a Dr. Doru Laza: Manual edenic de medicina naturista, profilactica si terapeutica (Editura Risoprint, 2011 Cluj Napoca) cimu konyvet, ami valosagos enciklopedia a termeszetgyogyaszatrol. Az elkovetkezokben leirt bodzaszorpot is e konyvben talalt recept szerint keszitettem el. Akkor jojjon a recept.

Hozzavalok:

  • 7-10 bodzavirag “kalapja” (a viragok nagysagatol fuggoen)
  • 1 citrom
  • 1/2 kg mez
  • 5 l hideg forrasviz

A viragokat es a citromot megmossuk, ez utobbit felszeleteljuk (ha bio akkor hejastol, ha nem akkor inkabb hej nelkul ajanlom) es 24 orara alnni hagyjuk az 5 l hideg vizben.  (en egy kicsit tovabb hagytam, szinte ket nap lett belole) Ezutan leszurjuk es beletesszuk a mezet, jol elkavarjuk amig elolvad. Ismet hagyjuk allni 24 orat, de most ajanlott hutoszekrenybe tenni, vagy legalabb huvos helyre. Es kesz is van a finom, egeszseges, vitamindus itoka. En hasonloan keszitettem mentaitalt is, ugy hogy a bodzavirag helyett kerti mentat hasznaltam. A lanyaim nagyon szeretik mindket valtozatot.

Kozben eljott az ideje hogy betakaritsam a kertunkben levo rebarbara (Rheum palmatum L.) idei elso termeset. Lehet hogy nem egy nagyon kozismert novenyrol van szo, de szamomra nagyon ertekes. Nemreg olvastam rola hogy gyogyaszati celokra is hasznaljak (akit bovebben erdekel az itt olvasgathat). En mostanig csak kompotot keszitettem belole, es az etelek, salatak savanyitasahoz hasznaltam fel. Most is egy reszebol levet keszitettem, es kisuvegekben eltettem telire. Aztan arra gondoltam hogy uditot is keszithetek belole, a citromlevebol keszitett limonadehoz hasonloan. Ki is probaltam, miutan lereszeltem kb 5 db rebarbara szarat, mezet csorgattam ra (esetleg barna cukrot is lehet hasznalni), es allni hagytam egy par orat, aztan leszurtem, egy surubb fuggonydarabbol keszitett zacsko segitsegevel kicsavartam a levet, a masszat kb egy liter vizbe tettem es hagytam meg egy oracsakat allni, majd ismet kicsavartam (termeszetesen hozzaadtam az eloszor kapott lehez), hozzatoltottem meg egy liter vizett mert tul erosnek tunt, es meg egy kevez mezzel edesitettem. Akinek van gyumolcs-centrifugaja, annak konnyebb dolga van.  De megerte a faradsagot mert nagy oromomre meg a kicsi lanyom is ivott belole, aki amugy elegge valogatos az italok szempontjabol. Az eredmenyen felbatrodva meg egy rebarbaras sutemenyt is kiprobaltam…jobban mondva egy almas suti receptjeben helyetessitettem az almat ezzel a novennyel (en nem tudom eldonteni hogy zoldseg-e vagy gyumolcs, talan akad valamely olvaso, aki felvilagosit majd 🙂 ). Igy hat kovetkezzen a rebarbaras sutemeny receptje.

A toltelek:

  • 50 dkg megpucolt, felkockazott rebarba
  • 20 dkg barna cukor
  • fel citrom leve

alacsony langon forraljuk jol ossze, majd hagyjuk kihulni

A teszta hozzavaloi:

  • 1/2 kg egyseges orlesu buza liszt
  • 1 csesze (250ml) viz
  • 1/2 csesze napraforgo olaj
  • 1/2 kiskanal so
  • 1/2 csesze daralt mandula vagy dio

– 2 kanal olajat simara keverunk 1 kanal lisztel egy talkaban es felretesszuk.

– a lisztet osszegyurjuk a vizzel, olajjal es a soval, kb 10 percig kell gyurni amig a teszta levalik a kezunkrol.

– ezt a tesztat ket reszre osztjuk

– az egyik reszt  egy kb 15 cm- es oldalu negyzet nagysagura kinyujtjuk

– megkenjuk az elejen keszitett olaj es liszt keverekenek a felevel

– raszorjuk a daralt mandula vagy dio felet

– kepzeletben a tesztat harom reszre osztjuk, es ugy hajtogatjuk ossze hogy harom egymason levo reteg legyen (a kozepso reszre rahajtjuk a bal oldali reszt, majd a jobb oldalit)

– a kapott teglalapot ismet haromba turjuk, az elozohoz hasonlo modon, hogy az eredmeny egy kis negyzet legyen

– ugyanezt megismeteljuk a teszta masik reszevel is

– mindket teszta “darabot” betesszuk a hutoszekrenybe (vagy valahova ahol eleg huvos van) es allni hagyjuk 2 oran at, majd tepsinagysagu lapokat nyujtunk beloluk (az enyem kb 30 x 30 cm-es)

– olajjal kent vagy sutopapirral belelt tepsibe helyezzuk az teszta egyik felebol kapott lapot , rahelyezzuk a cukorral elore megparolt rebarbarat, majd a masik lapot.

– kozepes tuzon megsutjuk amig enyhen pirulni kezd

– hagyjuk kihulni, majd csokolademazat keszithetunk ra karobpor es olivaolaj keverekebol

Nalunk nagy keletje volt, ugy egyszeruen…vacsorara.

Vegul egy gyomberbol (Zingiber officinale) keszult ital jutott eszembe, ami amellett hogy kitunoen oltja a szomjat, nagyon jol erositi az imunrendszert, rendbehozza a gyomorbantalmakat (kituno a hagyinger csillapito hatasa), es erosen harcol az influenzatipusok ellen is. Akit bovebben erdekel a tema, annak ajanlom ezt.

Ez is nagyon egyszeruen elkeszitheto, csupan egy 15- 20 cm nagysagu gyomber gyokerre van szuksegunk. Miutan eltavolitottuk a hejat, lereszeljuk, vagy vekonyra szeleteljuk es egy 3 literes uvegbe tesszuk egy citrom levevel egyutt (ha lehetosegunk van bio citromot vasarolni, akkor felszeletelhetjuk a megmosott citromot hejastol, az aroma kedveert). Feltoltjuk vizzel, es hagyjuk allni egy 24 orat. Azutan edesitjuk kb fel kg mezzel vagy barna cukorral izles szerint. Az ize az alkoholmentes sorre emlekeztet. Ha tul erosnek tunik, meg higithatjuk vizzel.

Megjegyzes: ha reszeljuk a gyombert akkor jobban erzodik a csipos ize, ha viszont szeleteljuk, akkor szinte nem is csip.

Hozzászólás

Lidia Boje

"Sănătatea este o comoară pe care puţini ştiu să o preţuiască deşi aproape toţi se nasc cu ea. " Hipocrate

Bara Tanya♥

Mens sana in corpore sano

többen vagyunk

Mens sana in corpore sano

Szabad Gondolat

...ami felszabadít

Mens sana in corpore sano

Családhang

Mens sana in corpore sano

Gyereketető

Mens sana in corpore sano

Kacatosládám

Mens sana in corpore sano

Pillecukor blog

Mens sana in corpore sano

Papírműhely

Mens sana in corpore sano

urban:eve

Mens sana in corpore sano

Gombszem

Gombszem Művek. Bírjuk cérnával.

Cumi & Rúzs

Mens sana in corpore sano

Tanyasi életünk napjai

Mens sana in corpore sano